Βρίσκεστε στον Ιστότοπο του Πανελληνίου Σωματείου Εκτάκτου Προσωπικού του Υπουργείου Πολιτισμού.
Ο Ιστότοπος αυτός, ευελπιστούμε να λειτουργήσει ως πόλος ενημέρωσης και συσπείρωσης των μελών του Σωματείου. 

Ο Ιστότοπος βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης, σταδιακά θα ολοκληρωθεί.

Ανοιχτό κάλεσμα
για την αναβάθμιση της γειτονιάς
ενάντια σε κάθε εμπορικό μεγαθήριο

Μοναστηρίου & Τηλεφάνους
Ακαδημία Πλάτωνος

Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017
11.00 π.μ.

Γειτόνισσα, γείτονα! Επισκέπτρια και επισκέπτη του πάρκου του Πλάτωνα, η Ακαδημία Πλάτωνος κινδυνεύει να υποβαθμιστεί κι άλλο μ’ ένα Mall στις παρυφές του αρχαιολογικού χώρου, την ίδια ώρα που δε γίνονται ούτε τα στοιχειώδη: φωτισμοί, πεζοδρόμια, περιφράξεις, καθαριότητες, δρόμοι, αποχετεύσεις ομβρίων, αθλητικοί χώροι, παιδικές χαρές. Τα ξέρεις και τα ξέρουμε ως κάτοικοι που αγωνιζόμαστε και αγαπάμε την περιοχή, όπως κι εσύ. Oι απατηλές υποσχέσεις, τα "θα" που διαδίδουν πολιτικάντηδες, έμμισθα παπαγαλάκια και η πολυεθνική Artume-Blackrock, που είναι πίσω απ’ το έργο, είναι προκλητικά για τη νοημοσύνη μας. Είναι εξοργιστικά.

“Θα φέρει δουλειές”
Οι δουλειές στα Mall είναι κακοπληρωμένες και περιστασιακές. Αντ’ αυτού υπάρχει μελέτη και αντιπροτείνουμε να χτιστεί επιτέλους το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πόλης των Αθηνών”. Το Μουσείο πρόκειται να στεγάσει μερικές απ' τις 350.000 αρχαιότητες που τώρα είναι στις αποθήκες. Θα δημιουργήσει και μετά την κατασκευή του μόνιμες και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας, καθιστώντας και την περιοχή παγκόσμιο πόλο έλξης πολιτιστικού τουρισμού.

“Θα αυξήσει την εμπορική κίνηση στη γύρω περιοχή”
Τα Μall ακολουθούν τη λογική που έχουν και τα ξενοδοχεία «all inclusive», όπως ήταν και το σύνθημα του Mall στο Μαρούσι: «all in the Mall», καταστήματα κάθε είδους. Είναι έτσι φτιαγμένα που στοχεύουν να καλύψουν κάθε καταναλωτική ανάγκη όποιου μπει σε αυτά και ποτέ δε δημιουργούν πρόσθετη κίνηση. Αντίθετα απορροφούν και συγκεντρώνουν την εμπορική δραστηριότητα όλης της γύρω περιοχής. Όπως και στο Μαρούσι με το Mall, όπως παντού με τα Mall έτσι κι εδώ (Σεπόλια, Κολωνό, Σκουζέ, Μπουρνάζι, Περιστέρι, Αιγάλεω) το αποτέλεσμα είναι υπερσυγκέντρωση της εμπορικής κίνησης, κλείσιμο καταστημάτων στις γύρω αγορές και ανεργία.

“Θα αναβαθμίσει την περιοχή”
Σε μια περιοχή που δεν έχει καλά καλά επαρκείς αποχετεύσεις και αντιπλημμυρικά έργα, είναι τουλάχιστον αντίφαση, ανοησία κι εμπαιγμός να θεωρείται αναβάθμιση το να σηκωθεί ένα βουνό 55.000 τετραγωνικά από τσιμέντο, γυαλί και σίδερο στην παρόχθια ζώνη του θαμμένου ποταμού Κηφισού. Είναι σαν να προκαλούμε την τύχη μας. Επιπλέον, έχεις δει, συμπολίτη/-τισσα, κάποια ουσιαστική αναβάθμιση γύρω απ’ τα Village, το Αthens Heart, το River; Αντίθετα, τα Mall σταδιακά υποβαθμίζουν τη λειτουργία και την αξία της κατοικίας καθώς και κάθε άλλη χρήση δεν εξυπηρετεί την συγκεντρωτική εμπορική τους κίνηση.

“Θα έχει αντισταθμιστικά οφέλη”
Όποιος έχει παρακολουθήσει οποιοδήποτε μεγάλο κατασκευαστικό έργο, ξέρει τι είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη. Καθρεφτάκια για ιθαγενείς και κατά βάση υποσχέσεις που μένουν στα λόγια. Ενδεικτικά παραδείγματα απ’ τα εκατοντάδες: το κτήμα Θων (Βωβός), υπογειοποίηση Φραγκοκκλησιάς (Μπόμπολας), Athens Mall (Λάτσης). Στις τελικές μακέτες υπόσχονταν πάρκα και άλλα αντισταθμιστικά οφέλη που φυσικά στην πράξη δεν έγιναν ποτέ.

“Έστω να γίνει κάτι… Εδώ θα γίνει αλλιώς…”
Τα Mall λειτουργούν σαν τσιμπούρια όπου φυτεύονται. Απομυζούν όλη την οικονομική δραστηριότητα της γύρω περιοχής χωρίς να ανταποδίδουν τίποτα. Επιβαρύνουν περιβαλλοντικά, κυκλοφοριακά, οικονομικά, κλείνουν καταστήματα και δημιουργούν ανεργία, κι όλα αυτά για τα κέρδη κάποιας πολυεθνικής και κάποιου μεγαλοεπιχειρηματία. Δεν έχουμε φτάσει σε τέτοιο σημείο αναξιοπρέπειας που, όπως ο πνιγμένος πιάνεται απ’ το μαλλί του, έτσι κι εμείς απελπισμένοι τάχα να δεχτούμε τα φύκια για μεταξωτές κορδέλες κι ενώ ξέρουμε τι συμβαίνει παντού με τα Mall, εδώ να φανταζόμαστε κάτι διαφορετικό.

“Μα δε θα κάνουμε τίποτα στο τέλος”
Δεκάδες αγώνες, ειδικά σε ζητήματα ελεύθερων χώρων, έχουν κερδηθεί, όταν οι κάτοικοι και οι συλλογικότητες της περιοχής κινητοποιούνται, βάζοντας ο καθένας κι η καθεμία ένα μικρό λιθαράκι στην κοινή προσπάθεια: οικόπεδο Reds (Μπόμπολας), κτήριο Νομαρχίας στην Αίμωνος, ζωντάνεμα του πάρκου της Ακαδημίας Πλάτωνα, ΚΥΤ Αργυρούπολη, ΚΑΠΑΨ Αμπελόκηποι, Ρεματιά Χαλανδρίου, Δουζένη, Νομισματοκοπείο κ.τ.λ. Σήμερα μαζεύοντας εκατοντάδες υπογραφές διαδικτυακά αλλά και χειρόγραφα, ενημερώνοντας για το ζήτημα και απαιτώντας από την Περιφέρεια Αττικής να τηρήσει τις δεσμεύσεις της, μπορούμε να σταματήσουμε το εμπορικό μεγαθήριο και να επιτύχουμε συγκεκριμένα έργα αναβάθμισης των γειτονιών μας. Γι’ αυτό καλούμε την Κυριακή 10/12 στις 11:00 στην Ακαδημία Πλάτωνος (Μοναστηρίου & Τηλεφάνους στο πάρκο ή παρακείμενο χώρο) να οργανώσουμε τις δράσεις μας.  

 

Ανοιχτό συντονιστικό αγώνα ενάντια στο Mall

και υπέρ της αναβάθμισης των γειτονιών μας


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Δ/ΝΣΗ: ΕΡΜΟΥ 136  -  105 53 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. - Fax.: 2103252214, 6937075765
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., www.sea.org.gr

Αθήνα,  21 - 11 -2017

Δεν υπάρχουν ανοιχτά Μουσεία χωρίς πρόσληψη προσωπικού!

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων διαμαρτύρεται εντόνως για τη διαρκή αποδυνάμωση των Εφορειών Αρχαιοτήτων, οι οποίες καλούνται να εκπληρώνουν το διττό τους ρόλο ως φορείς προστασίας και διαχείρισης μνημείων και χώρων αλλά και ως φορείς έρευνας, χωρίς να διαθέτουν επαρκή και κατάλληλα μέσα προς τούτο. Συναισθανόμενοι την υποχρέωση για την κατά το δυνατόν άρτια λειτουργία των χώρων και των μουσείων, οι εργαζόμενοι στους φορείς λειτουργίας τους αναλαμβάνουν συχνά μεγαλύτερο φορτίο από αυτό που τους αναλογεί είτε αυτό μεταφράζεται σε απλήρωτη υπερωριακή απασχόληση είτε σε μετακίνηση για υπηρεσιακούς λόγους χωρίς οδοιπορικά είτε σε κάλυψη των εργασιών άλλων ειδικοτήτων.

Οι Υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α. σε όλη την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα λειτουργούν κάτω από ασφυκτικές συνθήκες υποστελέχωσης με αποτέλεσμα μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι να υπολειτουργούν ή να παραμένουν κλειστά. Οι ενέργειες για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού είναι αναιμικές και τοποθετούνται αόριστα στο μέλλον. Συγκεκριμένα, η προκήρυξη για 33 μόνιμους αρχαιολόγους (και κάποιες ακόμη ειδικότητες στο ΥΠΠΟΑ), που είναι από το 2016 στον ΑΣΕΠ, ακόμη δεν έχει δημοσιευτεί. Οι 200 θέσεις φυλάκων, που έχουν εγκριθεί στα χαρτιά, δεν έχουν φτάσει στο ΑΣΕΠ.

Συγχρόνως, η καθυστέρηση προκήρυξης θέσεων για πρόσληψη του εποχιακού προσωπικού που θα καλύψει με το γνωστό, πρόσκαιρο τρόπο τις πιεστικές ανάγκες λειτουργίας τους για τους χειμερινούς μήνες, εκθέτει για άλλη μια φορά τις Εφορείες που διαχειρίζονται τους μεγάλους χώρους, καθώς προκαλούν πολυάριθμα σχετικά προβλήματα και δυσλειτουργίες. Οι Υπηρεσίες ασθμαίνουν λόγω στρεβλώσεων και έλλειψη πόρων, αιτίες τις οποίες διαχρονικά ο Σ.Ε.Α. στηλιτεύει ως ανασχετικές της αποτελεσματικής προστασίας των μνημείων της χώρας.

Οι Εφορείες, βεβαίως, ενημερώνουν αρμοδίως την υπηρεσιακή ιεραρχία για την υποστελέχωσή τους και καταθέτουν προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ωστόσο η κυβερνητική αμεριμνησία οδηγεί στη στρέβλωση παραβλέποντας το γεγονός ότι οι Υπηρεσίες έχουν εξαντλήσει κάθε περιθώριο ενεργειών επί του θέματος και ακυρώνουν το έργο των τελευταίων ετών, που κατά κοινή ομολογία έχουν καταστήσει Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ανοικτά στην κοινωνία και έχουν επιτύχει να τα αναδείξουν ως κύτταρα πολιτισμού και παιδείας για τις τοπικές κοινωνίες.

Στις πιο πάνω δυσχέρειες προστίθεται και η κριτική όσων ανάγουν τις αντικειμενικές αδυναμίες των Υπηρεσιών σε αφορμές για επιθέσεις κατά της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.

Το πλέον πρόσφατο παράδειγμα είναι η στοχοποίηση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδος, η οποία ως αποτέλεσμα της δραματικής μείωσης του φυλακτικού προσωπικού, μετά το πέρας των συμβάσεων του εποχικού προσωπικού, αδυνατεί να λειτουργήσει το Αρχαιολογικό Μουσείο και τον Αρχαιολογικό Χώρο Δελφών σε καθημερινή βάση και με πλήρες ωράριο, ενώ μία σειρά κινητοποιήσεων σε τοπικό επίπεδο και επιστολές εμπλεκόμενων τοπικών φορέων στρέφονται εναντίον της.

Από κοντά εμφανίζονται βέβαια και οι υποβολιμαίες «προτάσεις» για απόδοση της λειτουργίας των χώρων και των Μουσείων στους Δήμους ή σε ιδιώτες. Εξ ου και οι διάφορες «διαμαρτυρίες» τοπικών παραγόντων και δημοσιολογούντων δεν είναι πάντοτε τόσο αθώες όσο φαίνονται.

Ο Σ.Ε.Α. καταγγέλλει κάθε προσπάθεια υπονόμευσης του έργου των συναδέλφων στις Υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α. και επαναλαμβάνει σε όλους τους τόνους ότι θα στέκεται αρωγός σε όλα τα μέλη του.

Απαιτεί την άμεση προώθηση της προκήρυξης πρόσληψης των 33 αρχαιολόγων και των 200 αρχαιοφυλάκων, όπως είχε προεξαγγελθεί και δρομολογηθεί αρχικά από την κυβέρνηση.

Καταγγέλλει κάθε προσπάθεια υποβάθμισης και επισκίασης του έργου των συναδέλφων στις Υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α., όπως στην πρόσφατη περίπτωση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας, επαναλαμβάνοντας σε όλους τους τόνους ότι θα στέκεται αρωγός σε όλα τα μέλη του, προσφέροντας ηθική και νομική υποστήριξη.

Απαιτεί μέριμνα και τη λήψη άμεσων μέτρων για την προστασία των αρχαιολογικών χώρων.

Καμιά κουβέντα για άμεση ή έμμεση ιδιωτικοποίηση της φύλαξης και της λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων.

Κανένα μουσείο και καμία αρχαιολογική συλλογή να μην είναι κλειστή λόγω έλλειψης προσωπικού.

Να αυξηθεί το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό των Εφορειών Αρχαιοτήτων, των Μουσείων και όλων των Υπηρεσιών και να ενισχυθεί ο ερευνητικός ρόλος του ΥΠ.ΠΟΑ που εκτελείται με πολλά εμπόδια και υπερωριακή απασχόληση όσων εργάζονται σε αυτό.

 

Για το Δ.Σ. του ΣΕΑ

Η Πρόεδρος                                                         Ο Γενικός Γραμματέας

Σταματία Μαρκέτου                                                      Θέμης Βάκουλης   


Κινητοποιήσεις των εργαζoμένων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Σωματείο Εργαζομένων της εταιρείας Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ

Αθήνα, 30 Ιουνίου 2017

Οι εργαζόμενοι του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, ταμίες και ταξιθέτες, εργαζόμαστε κάθε χρόνο προκειμένου να υλοποιήσουμε το εκάστοτε καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, έχοντας την πεποίθηση ότι το Φεστιβάλ πρέπει να είναι γιορτή για όλους, κοινό, καλλιτέχνες και εργαζομένους. Φέτος, όμως, το Φεστιβάλ Αθηνών κάθε άλλο παρά γιορτή πολιτισμού και τέχνης είναι για τους εργαζομένους του.

Ενημερωτικά:
1ον Το Φεστιβάλ Αθηνών από το 2006, και ιδιαίτερα φέτος, παρουσιάζει μια πληθώρα καλλιτεχνικών και εκπαιδευτικών παραγωγών σε πολυάριθμους χώρους στην Αθήνα και τον Πειραιά, που εκτείνονται σχεδόν σε όλο το 24ωρο, κάθε μέρα, από τους μήνες Μάιο έως και Οκτώβριο (συμπεριλαμβανομένων των ανεξάρτητων εκδηλώσεων που εγκρίνει το ΥΠΠΟΑ το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο στο Ηρώδειο).
2ον Από 1.1.2016 όλα τα ΝΠΙΔ – όπως εν προκειμένω το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου – εντάσσονται υποχρεωτικά στο ενιαίο μισθολόγιο, το οποίο προβλέπει τρεις τύπους λειτουργίας των δημόσιων οργανισμών: 8ωρης πενθήμερης και 12ωρης ή 24ωρης λειτουργίας για όλες τις μέρες του μήνα, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε οργανισμού.
Όλα αυτά είναι ήδη γνωστά από το 2016 και το Σωματείο των εργαζομένων έχει θίξει το ζήτημα της υπερωριακής απασχόλησης στη Διοίκηση με αλλεπάλληλα ερωτήματα πριν από την έναρξη του Φεστιβάλ, ενώ παράλληλα έχει ζητήσει τη συνδρομή του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Εργασίας - η Διοίκηση του Φεστιβάλ δεν μερίμνησε για να πράξει τα νόμιμα, ώστε ο οργανισμός να είναι ανοικτός και να λειτουργεί σε υπέρ-12ωρη βάση, κάθε μέρα του μήνα για το προαναφερθέν διάστημα. Το Φεστιβάλ Αθηνών φαίνεται να δουλεύει, δηλαδή, 9.00 με 17.00 για 5 μέρες την εβδομάδα, ενάντια σε κάθε λογική και νομιμότητα, και ενάντια στις καλλιτεχνικές και πρακτικές ανάγκες του, εφόσον πολλές παραστάσεις τελειώνουν ακόμα και μετά τα μεσάνυχτα, η δε προετοιμασία τους στους ανοικτούς χώρους πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της νύχτας μέχρι το πρωινές ώρες .
Αυτό σημαίνει ότι, ενώ πολλοί εργαζόμενοι δουλεύουν μετά τις 22.00 το βράδυ, τις Κυριακές και τις αργίες, η Διοίκηση με πρόφαση «τεχνικό κώλυμα» δηλώνει ότι δεν δύναται να τους πληρώσει, όπως ο νόμος ορίζει, αλλά τους υποχρεώνει να είναι εκεί παρέχοντας την εργασία τους. Σημειωτέον, το Εθνικό Θέατρο, η Εθνική Λυρική Σκηνή και το Κ.Θ.Β.Ε. αποζημιώνουν τους εργαζομένους τους όπως ακριβώς ο νόμος ορίζει, έχοντας εξασφαλίσει την νόμιμη λειτουργία τους.
Παράλληλα, η Διοίκηση δεν έλαβε υπόψη τη μελέτη και τις προτάσεις που είχαν κάνει οι εργαζόμενοι σχετικά με το Οργανόγραμμα και τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας -οι οποίοι γνωρίζουν εκ των έσω τις δυσλειτουργίες και τα προβλήματα του Οργανισμού- και προχώρησε, χωρίς να τηρήσει τις νόμιμες διαδικασίες, στην έγκριση Κανονισμού που πολύ απέχει από την πραγματικότητα. Το Φεστιβάλ αυτή τη στιγμή είναι υποστελεχωμένο σε κάθε του τμήμα, οι εργαζόμενοι δεν πληρώνονται τα νόμιμα και λύση στην τεράστια εκκρεμότητα στο θέμα των συμβασιούχων δεν έχει δοθεί.

Διερωτόμαστε λοιπόν:

Είναι λογικό, από τη μία να καταστρώνεται το μεγαλύτερο στην ιστορία του οργανισμού καλλιτεχνικό πρόγραμμα κόστους πολλών εκατομμυρίων, αλλά από την άλλη οι εργαζόμενοι που με την εργασία τους υποστηρίζουν αυτό το πρόγραμμα με όλες τους τις δυνάμεις να μην αποζημιώνονται για βραδινές ώρες, Κυριακές και αργίες, όπως με σαφήνεια ο νόμος ορίζει;

Είναι λογικό, ενώ στενεύουν απειλητικά τα χρονικά περιθώρια της Διοίκησης του Φεστιβάλ να αποκαταστήσει την αδικία απέναντι στους εργαζομένους, οι οποίοι απασχολούνται με διαρκώς ανανεούμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες εδώ και δεκαετίες, η μόνη λύση που η Διοίκηση έχει προτείνει μέχρι σήμερα είναι να διαιωνίζει την ομηρία ες αεί;

Για το λόγο αυτό η Γενική Συνέλευση των Εργαζομένων του Φεστιβάλ εξουσιοδότησε το Δ.Σ. του Σωματείου να προχωρήσει σε προειδοποιητικές επαναλαμβανόμενες κινητοποιήσεις με τετράωρες στάσεις εργασίας αρχής γενομένης από το Σάββατο 1 Ιουλίου 2017 και ώρες 11.00 – 15.00 και 19.00 – 23.00 για όλα τα τμήματα του Φεστιβάλ, με την εξαίρεση των θεάτρων της Επιδαύρου -λόγω της προειδοποιητικής φύσης της κινητοποίησης- με τα ακόλουθα αιτήματα:

  • Την πληρωμή της εργασίας των εργαζομένων όλων των τμημάτων του Φεστιβάλ σε νυχτερινές ώρες, Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, όπως ο νόμος ορίζει
  • Την καταβολή των ήδη δεδουλευμένων για νυχτερινά, Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες των εργαζομένων
  • Την οριστική και νόμιμη λύση της χρόνιας εκκρεμότητας των συμβασιούχων που εργάζονται με συνεχώς ανανεούμενες συμβάσεις, καλύπτοντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες, οι περισσότεροι από αυτούς για περισσότερα από 10 χρόνια
  • Την άμεση επαναδιαπραγμάτευση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας, διότι για την κατάρτιση του υπάρχοντος δεν τηρήθηκαν οι νόμιμες διαδικασίες (αποδοχή του από τους εργαζομένους ή υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας) 

Ζητάμε την κατανόηση του κοινού και των καλλιτεχνών για την όποια ταλαιπωρία.
Αγαπητοί θεατές, λυπούμαστε που απόψε δεν μπορείτε να δείτε την παράσταση που έχετε επιλέξει, αλλά η αξιοπρέπεια μας επιβάλλει να σας ενημερώσουμε και να αντισταθούμε. Όπως τόσα χρόνια στηρίζετε το Φεστιβάλ ως κοινό, έτσι και τώρα σας ζητούμε να στηρίξετε τους εργαζόμενους, την καρδιά αυτού του οργανισμού. Αγαπητοί καλλιτέχνες, σταθείτε στο πλάι μας.
Ζητάμε μόνο τα δίκαια.
Αρκετά με την υπερεργασία, που βασίζεται στο φιλότιμο και την ευσυνειδησία μας
Η εργασία οφείλει να πληρώνεται, όπως ο νόμος ορίζει.
Γιατί μπορεί κάποιοι να το έχουν ξεχάσει, αλλά πολιτισμός σημαίνει και δικαιοσύνη.

Το Δ.Σ. του Σωματείου Εργαζομένων της εταιρείας Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Ερμού 136, 10553 Αθήνα. Τηλ-Fax.: 2103252214, 6937075765, E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε., www.sea.org.gr

Αθήνα, 24/10/2017

Δελτίο Τύπου
Διαμαρτυρία για την καταστρατήγηση του Ν 3028/2002
στο Νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
«Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος»

O Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων αμέσως μόλις πληροφορήθηκε την εξέταση από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του σ/ν του ΥΠΕΝ «Έλεγχος και προστασία του δομημένου περιβάλλοντος», ενός νόμου προς αντικατάσταση του Ν. 4178/2013, ο οποίος είχε ήδη προκαλέσει πολυάριθμα προβλήματα κατά την εφαρμογή του σε σχέση με τις διατάξεις του Ν. 3028/2002, κινητοποιήθηκε και απευθύνθηκε αμέσως στους αρμόδιους Υπουργούς, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στους εισηγητές των κομμάτων και σε όλους τους βουλευτές του κοινοβουλίου. Ενημέρωσε με σαφήνεια για τα προβλήματα που παρουσίαζε το εν λόγω σ/ν, όσον αφορά την προστασία αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και μνημείων, κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για τη διασφάλιση της προστασίας των αρχαιοτήτων και κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους, για μία ακόμη φορά, να μην επιτρέψουν τη διακύβευση του αρχαιολογικού πλούτου της χώρας και την κατά παράβαση των συνταγματικών επιταγών διατήρηση (βλ. νομιμοποίηση) των αυθαιρέτων εντός αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και επί μνημείων.

Είναι η τρίτη φορά που σε μικρό χρονικό διάστημα η πολιτεία επιχειρεί να καταστρατηγήσει τον Αρχαιολογικό Νόμο και τη θεμελιώδη διάταξη του άρθρου 24 του Συντάγματος. Τις δύο προηγούμενες φορές, στην περίπτωση της ψήφισης του σ/ν «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» και πιο πρόσφατα με το σ/ν για το «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, με παρεμβάσεις του ΣΕΑ δεν κατάφεραν να επηρεάσουν ούτε να ακυρώσουν τον Αρχαιολογικό Νόμο.

Αυτήν τη φορά όμως, παρά τις όποιες προσπάθειες και την ενδελεχή ενημέρωση εκ μέρους του ΣΕΑ, το νομοσχέδιο ψηφίστηκε ως είχε, ενώ η ίδια η Υπουργός Πολιτισμού κατόρθωσε να ακυρώσει τον θεσμικό της ρόλο, προσθέτοντας την υπογραφή της σε νόμο που υπονομεύει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, υποβαθμίζει τις υπηρεσίες και τα θεσμικά όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού και επιπλέον δημιουργεί συγκρούσεις αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε Υπηρεσίες και Συμβούλια δύο Υπουργείων και έχει ως αποτέλεσμα την ενίσχυση της γραφειοκρατίας και την ταλαιπωρία των πολιτών.

Με τις διατάξεις του ψηφισθέντος νομοσχεδίου, σε μεγάλο βαθμό επανάληψη του παλαιότερου Ν. 4178/2013, δίνεται πλέον, και με προσυπογραφή του Υπουργείου Πολιτισμού, η δυνατότητα της δια παντός εξαίρεσης από την κατεδάφιση (ουσιαστικά νομιμοποίηση) αυθαίρετων κατασκευών εντός αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων και στο άμεσο περιβάλλον μνημείων. Αρμοδιότητες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού παραχωρούνται σε επιτροπή, όπου μειοψηφούν οι εκπρόσωποι του ΥΠΠΟΑ. Οι εκκλησιαστικές αρχές διατηρούν νομίμως πλέον τις αυθαίρετες, ιδιαίτερα επιβαρυντικές, κατασκευές επί βυζαντινών και μεταβυζαντινών μνημείων, χωρίς οποιονδήποτε έλεγχο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, ούτε καν την πρόβλεψη για έγκριση μετά από γνωμοδότηση αρμόδιων συμβουλίων, η οποία υπάρχει για τα νεότερα μνημεία.

Επιπλέον, διατηρήθηκαν οι παλαιότερα θεσπισμένες αρμοδιότητες ελέγχου των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής για κάθε οικοδομική δραστηριότητα εντός αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών τόπων, ενώ, με αμφίσημη διάταξη, επιχειρείται να τους αναγνωριστεί αρμοδιότητα και για τα κηρυγμένα ή υπό κήρυξη «με απόφαση του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού» μνημεία, δημιουργώντας έτσι παράλληλες και αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες με αντίστοιχα γνωμοδοτικά όργανα του ΥΠΠΟΑ.

Είναι προφανές ότι οι διατάξεις του ψηφισθέντος νομοσχεδίου αντιβαίνουν τον Ν. 3028/2002 «Για την Προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς» και είναι αντίθετες με τις συνταγματικές επιταγές προστασίας των πολιτιστικών αγαθών.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων καταγγέλλει τις απαράδεκτες αυτές ρυθμίσεις και εγκαλεί την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού για την αποτυχία της να προστατέψει τον θεσμικό ρόλο του Υπουργείου και των υπηρεσιών του. Αποδεχόμενη τη διαχρονική εισπρακτική πολιτική, της νυν αλλά και πολλών προηγούμενων κυβερνήσεων, συναίνεσε στην ψήφιση ενός νομοσχεδίου, που αγνοεί την ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας, δικαιώνει όσους εκούσια ή ακούσια παραβήκαν τους θεσπισμένους κανόνες προστασίας μνημείων και χώρων, ενός νομοσχεδίου για το οποίο ήδη η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής έχει θέσει θέματα αντισυνταγματικότητας, κυρίως όσον αφορά το κρίσιμο για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος άρθρο 24.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, προασπίζοντας για μία ακόμη φορά το τελευταίο χρονικό διάστημα την πολιτιστική μας κληρονομιά, σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές και τις διατάξεις του Ν. 3028/2002, δηλώνει ότι θα προχωρήσει στις αναγκαίες ενέργειες, με κάθε πρόσφορο μέσο, ώστε να απαλειφθούν οι ρυθμίσεις που αντιβαίνουν τον Ν.3028/2002, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και ιστορικών τόπων και προασπίζοντας την ισχύ και τον θεσμικό ρόλο των γνωμοδοτικών οργάνων και των υπηρεσιών του Υπουργείου.