ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Δ/ΝΣΗ: ΔΙΟΣΚΟΥΡΩΝ 1 - 105 55 ΠΛΑΚΑ
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. http://psep-yppo.gr
Επιστολή προς τον κ. Αντωνόπουλο, Υπηρεσιακό Γραμματέα ΥΠ.ΠΟ.Α
Κύριε Αντωνόπουλε, αυτά είναι τα θέματα προς άμεση επίλυση, που σας παρουσιάζουμε κατόπιν συνεννοήσεως με άλλα δύο σωματεία του ΥΠ.ΠΟ.Α, τον ΣΕΚΑ (Έκτακτοι αρχαιολόγοι) και τον ΣΣΑΕΤΤΕ (ΠΕ, ΤΕ Συντηρητές).
1. ΕΦΑ ΛΕΣΒΟΥ
Αναφορικά με τη συνάδελφο
Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε η συνάδελφος με την ΕΦΑΛΕΣ όπου έχει σύμβαση, προφανώς λόγω των όσων προηγήθηκαν με την άκυρη και παράνομη απόλυσή της λόγω εγκυμοσύνης και τη (λογική) επαναπρόσληψή της, μας αναφέρει ότι ζητά εδώ και πολύ καιρό βεβαίωση προϋπηρεσίας από την ημέρα της επαναπρόσληψής κι έπειτα αλλά δεν της τη χορηγούν με τη δικαιολογία ότι δε δουλεύει εκεί δια ζώσης αλλά βρίσκεται σε άδεια. Τους έχει στείλει γραπτό αίτημα πάνω από μήνα, με επισυναπτόμενο αρχείο το ΦΕΚ από την εφημερίδα της κυβερνήσεως με το άρθρο που αναφέρει ότι δικαιούται η έγκυος την περίοδο των αδειών βεβαίωση προϋπηρεσίας. Η απάντηση από πλευράς Εφορείας ήταν ότι προώθησαν το αίτημά της στο υπουργείο και περιμένουν από το νομικό τμήμα να τους απαντήσουν για το τι θα κάνουν.(;;;;;;;;)
Να επισημάνουμε, λοιπόν, εδώ ότι η εργατική νομοθεσία στο σύνολό της ορίζει τα ελάχιστα που δικαιούται ο εργαζόμενος, ενώ διευκρινίζεται ότι εφόσον συμφωνηθούν με τον εργοδότη/προϊστάμενο και τον εργαζόμενο ευνοϊκότερες ρυθμίσεις για τον εργαζόμενο, τότε αυτές οι ρυθμίσεις υπερισχύουν της νομοθεσίας. Ποιος, λοιπόν, είναι αυτός που αναρωτιέται αν θα πρέπει να εφαρμόσει το ελάχιστο και από ποιον φοβάται μήπως του γίνει παρατήρηση για κάτι τέτοιο;
Επιπροσθέτως, τα ένσημα στον ΕΦΚΑ δεν έχουν κολληθεί και φαίνεται ότι η συνάδελφος εργαζόταν μέχρι τον Φεβρουάριο. Όταν τους ρώτησε τον λόγο που δε φαίνονται, απάντησαν ότι, επειδή έχει άδεια, είναι δουλειά του ΕΦΚΑ να το κάνει και όχι δική τους. Όπως καταλαβαίνετε, συνεχίζουν και μας εμπαίζουν, ενώ ταυτόχρονα κάνουν ό,τι φαντάζονται πως μπορεί να δυσκολέψει τη ζωή της συναδέλφου μας, και αυτό δε θα το επιτρέψουμε σε καμία περίπτωση.
2. ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ ΙΔΟΧ
Δυστυχώς, επανερχόμαστε σ’ ένα ζήτημα που υποτίθεται ότι έχουμε ξεκαθαρίσει αναφορικά με τον αριθμό αδειών που δικαιούμαστε οι συμβασιούχοι όταν συνάπτουμε με τις υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α συμβάσεις μικρότερες του έτους. Σύμφωνα, λοιπόν, και με το Π.Δ 410/1988 στο οποίο κάνει αναφορά και η εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών (29/5/2020), είναι σαφές ότι οι μέρες αδειών είναι 2 για κάθε μήνα και με την προϋπόθεση ότι δε θα ξεπερνούν το ανώτατο όριο των 22 ημερών.
Να σημειώσουμε επιπλέον ότι στο Υπουργείο Πολιτισμού οι συμβάσεις είναι λίγων μηνών με ανανεώσεις, ταυτόχρονα δεν μπορούν ποτέ να ξεπεράσουν τα εφτά χρόνια στην ιδανική περίπτωση που κάποιος θα προσληφθεί την πρώτη ημέρα που ξεκινά το ΕΣΠΑ και θα παραμείνει σε κάποιο έργο μέχρι και το τέλος της παράτασης του προγράμματος (δε γνωρίζουμε καμία τέτοια περίπτωση, το ανώτερο είναι η πενταετία σε ελάχιστες περιπτώσεις, σε λίγες η τετραετία, ενώ το σύνηθες είναι δύο χρόνια και κάτω στο σύνολο του χρόνου και πάντα με ολιγόμηνες ανανεώσεις, ποτέ ξεκάθαρα από την αρχή). Όσο για τους αρχαιοφύλακες και το προσωπικό καθαριότητας που είναι απευθείας από ΑΣΕΠ (κρατικά κονδύλια), είναι πεντάμηνα ή εφτάμηνα και σε λίγες περιπτώσεις οκτάμηνα, ποτέ όμως συνεχόμενα (αφού υπάρχει το κώλυμα του οκταμήνου από τη νομοθεσία).
Με τη λογική της τελευταίας εγκυκλίου (29/5/2020) θα παίρνουμε λιγότερες μέρες από αυτές που πραγματικά και λογικά δικαιούμαστε, σύμφωνα και με τις ερμηνείες των κατά τόπους εφορειών/μουσείων/προϊσταμένων κ.λπ. αλλά και σπάνια θα φτάνουμε στον ανώτατο αριθμό αδειών.
Ζητάμε τουλάχιστον απο εσάς, καθώς είστε ως ΥΠ.ΠΟ.Α ο εργοδότης μας, μια σαφή έγγραφη εσωτερική οδηγία προς όλες τις υπηρεσίες για το συγκεκριμένο θέμα.
Η εγκύκλιος του ΥΠ.ΠΟ.Α με Αριθμ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΔΥΗΔ/ΔΔΑΑΔ/ΤΔΑΔΤΠ/54566/6409/5693/4633, που εκδόθηκε στις 23/2/2016, και εφαρμοζόταν μέχρι τον Μάιο του 2020, έλυνε σε πανελλαδικό επίπεδο το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Θα πούμε ξανά το πόσο εντυπωσιακό είναι όταν η πρωτοβουλία της ερμηνείας εκ μέρους των υπηρεσιών είναι εν ονόματι του νόμου(;) σχεδόν πάντα με αρνητικό πρόσημο για τους συναδέλφους ΙΔΟΧ, αγνοώντας την επίσης από νόμου ευνοϊκότερη εσωτερική ρύθμιση για τον εργαζόμενο π.χ. ΕΦΑ Πόλης Αθηνών, ΕΦΑ Δυτικής Αττικής, ΕΦΑ Θεσ/νίκης, Καβάλας και άλλες που όμως μέχρι πριν, με τη σαφέστατη διατύπωση των 2 ημερών κάθε μήνα, το εφάρμοζαν όλες.
3. Ο ΝΕΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΙΔΟΧ
Εδώ έχουμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις ξεκινώντας από το γεγονός ότι ως οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, ποτέ δεν ερωτηθήκαμε ή κληθήκαμε να συμετάσχουμε σε οποιαδήποτε διαβούλευση για το ζήτημα αυτό.
Εκ των υστέρων αντιληφθήκαμε αλλαγές που για μία ακόμη φορά προκαλούν σύγχυση αφού, όπως φαίνεται, από τη μία οι υπηρεσίες αδυνατούν να δώσουν άμεσα τα έγγραφα στη μορφή που θα γίνουν δεκτά από άλλες υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ.Α, ως έγκυρα από τους υποψήφιους συναδέλφους που αναζητούν μια θέση εργασίας και πρέπει να καταθέσουν την προϋπηρεσία τους για να μοριοδοτηθεί. Σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση του χρόνου κατάθεσης από 10 σε 5 μέρες, και μάλιστα όχι εργάσιμες αλλά ημερολογιακές, καταλαβαίνετε ότι, αν μεσολαβεί Σαββατοκύριακο και υπάρχουν απορίες από υποψηφίους, είτε ηλεκτρονικά είτε τηλεφωνικά είτε δια ζώσης, η επικοινωνία είναι αδύνατη, μιας και οι υπηρεσίες είναι κλειστές, οι μέρες γίνονται 3. Και πόσο εφικτό είναι να συγκεντρώσει κάποιος έγγραφα από υπηρεσίες σε όλη την Ελλάδα και να τα καταφέρει εντός προθεσμίας;
Η οργάνωση ενός συστήματος, που σαν σκέψη ενδεχομένως μελλοντικά να διευκολύνει κάποιες διαδικασίες, δεν μπορεί να πέφτει στις πλάτες αυτών που είναι άνεργοι ή διεκδικούν μια καλύτερη θέση εργασίας γιατί ζητάνε το αυτονόητο: ΜΟΝΙΜΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑ. Σ’ έναν φορέα όπως το ΥΠ.ΠΟ.Α που ψευδώς χρόνια τώρα ισχυρίζεται ότι δεν καλύπτουμε πάγιες και διαρκείς ανάγκες αλλά προσωρινές, και συμπτωματικά είμαστε λίγες χιλιάδες σε όλους τους τομείς, που οι ίδιοι και οι ίδιοι γυρίζουμε όλη την Ελλάδα για να καλύψουμε μέχρι τη σύνταξή μας τις πρόσκαιρες αυτές ανάγκες.
Έπειτα έχουμε και τους φορείς που δεν υφίστανται πλέον. Ποιοι είναι αυτοί; Πόσοι; Πού θα πρέπει να απευθυνόμαστε για τις νέες βεβαιώσεις προϋπηρεσίας; Oι υπηρεσίες λένε ότι δεν γνωρίζουν κάτι, όπως μαθαίνουμε από συναδέλφους. Εμείς θα τα βρούμε και αυτά;
4. ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ
Από τις 16/06/2021, μετά από οδηγία που εστάλη στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, ζητώνται από τους συμβασιούχους ΙΔΟΧ επικαιροποιημένες βεβαιώσεις για να αποδείξουν την προϋπηρεσία που είχαν στο Δημόσιο, είτε για να αιτηθούν την μισθολογική τους αναβάθμιση σε περίπτωση που ήδη εργάζονται σε κάποια υπηρεσία, είτε για να διεκδικήσουν κάποια θέση σε προκήρυξη του ΥΠ.ΠΟ.Α. Σημειώνεται πως ζητάται από τις υπηρεσίες να αντικατασταθούν όλες οι βεβαιώσεις ακόμη κι αν αφορούν συμβάσεις που έχουν λήξει προ 10ετίας ή δημόσιους φορείς που δεν υφίστανται πια.
Όπως προαναφέρθηκε, αυτό το γεγονός προφανώς έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στους συναδέλφους. Αποφάσεις πρόσληψης που αφορούν παλιές συμβάσεις είναι δυνατόν να μην μπορούν να βρεθούν από τα λογιστήρια των υπηρεσιών (σημειώνεται πως από το 2014 το οργανόγραμμα του Υπουργείου διαφοροποιήθηκε σημαντικά με αποτέλεσμα να αλλάξουν όλες οι Εφορείες Αρχαιοτήτων), αλλά και οι συνεπαγόμενες καθυστερήσεις στην έκδοση των επικαιροποιημένων βεβαιώσεων λόγω φόρτου εργασίας από τα λογιστήρια που πρέπει να εκδώσουν μαζικά νέες βεβαιώσεις σε παλιούς και νέους υπαλλήλους ορισμένου χρόνου, οδηγούν στο να αποκλείονται συνάδελφοι από προκηρύξεις για λόγους μη προσκόμισης του σωστού εγγράφου.
Για τη ρύθμιση του συγκεκριμένου πολύ σοβαρού θέματος που επηρεάζει όλους τους υπαλλήλους ΙΔΟΧ, ζητάμε να μην ισχύει η ανανέωση των παλαιών βεβαιώσεων αναδρομικά, αλλά το μέτρο να αφορά τις βεβαιώσεις που θα εκδίδονται από τις 16/06/2021 και εξής, από την ημερομηνία δηλαδή που εστάλη η συγκεκριμένη οδηγία.
5. ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΜΑΡΜΑΡΟΤΕΧΝΙΤΩΝ
Εξαιρούνται, λέει, οι μαρμαροτεχνίτες και οι εργατοτεχνίτες από την κατηγορία των ΔΕ που μοριοδοτείται η ξένη γλώσσα. Γιατί; Δε συζητάμε για υποχρεωτικότητα, αλλά, αν κάποιος έχει τη γνώση, γιατί να μη μοριοδοτηθεί όπως οι υπόλοιποι ΔΕ; Πώς μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι είναι άσχετο ή αχρείαστο, όταν υπάρχουν μηχανήματα, τρόποι, μελέτες, βιβλιογραφία (σε άλλη γλώσσα στην οποία θέλει ή ακόμα πρέπει να ανατρέξει ο μάστορας ή ο τεχνίτης ή ο εργάτης) για να καταλάβει τον τρόπο που λειτουργεί το εργαλείο και τις δυνατότητες που του προσφέρει (μεγάλο ή μικρό) ή που θέλει να καταλάβει τι και γιατί κάνει κάτι και εντέλει να είναι πιο αποτελεσματικός και καλύτερος στην εργασία του αλλά και να προστατευθεί και να προστατέψει τον εαυτό του, τους συναδέλφους και το μηχάνημα ή το εργαλείο που κατά περίπτωση μπορεί να είναι πανάκριβο ή σπάνιο.
Δεν πέφτουμε και από τα σύννεφα βέβαια, βλέποντας την άποψη της κυβέρνησης για την παιδεία και την εκπαίδευση ακόμα και για πραγματικά άριστους.
Ζητάμε πάντως να επανεξεταστεί και αυτό το θέμα που κάνει έναν ακόμα διαχωρισμό μαζί με τους ήδη υπάρχοντες, είναι ρατσιστική απόφαση και ενδεχομένως παράνομη μιας και αποκλείει κάποιους από μια κατηγορία χωρίς ούτε καν βάσιμο λόγο, ενώ καταπατά και την εργατική νομοθεσία.
6. ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ
Όπως σας είπα και στην τηλεφωνική μας συνομιλία, δε γνωρίζω τον ακριβή αριθμό των περιπτώσεων, φαίνεται όμως ότι και στο κομμάτι αυτό γυρίσαμε πολλά χρόνια πίσω, όταν οι καθυστερήσεις, ειδικά για αρχαιοφύλακες και καθαριότητα, ήταν καθεστώς.
Υπενθυμίζουμε ότι δεν μπορεί να υπάρχει καμία δικαιολογία από πλευράς εργοδοσίας, καθώς είναι ξεκάθαρα παράνομο ειδικά για κονδύλια που έχουν εξασφαλισθεί πριν από την προκήρυξη. Έχουμε δώσει μεγάλους και πολλούς αγώνες για να μειώσουμε την αδικαιολόγητη καθυστέρηση και, μόλις φτάσαμε στο φυσιολογικό κατά κάποιον τρόπο, δηλαδή σχεδόν στο μήνα (καθώς ως ΙΔΟΧ πληρωνόμαστε δεδουλευμένα – κάτι που ανοίγει και άλλο ένα προβληματικό σημείο διάκρισης σε σχέση με τους ΙΔΑΧ και μονίμους), αλλάζει πάλι ο τρόπος πληρωμών και πάλι επιστρέφουμε στην καθυστέρηση των δύο και πλέον μηνών. Ούτε εμάς αλλά ούτε και τους συναδέλφους μάς ενδιαφέρει η δικαιολογία της υποστελέχωσης και, ακόμη χειρότερα, η δικαιολογία της απουσίας προσωπικού λόγω καλοκαιρινής άδειας. Το μεν πρώτο κάνει σαφή την επιτακτική ανάγκη στελέχωσης των υπηρεσιών, το δε δεύτερο είναι εξοργιστικό αφού οι ΙΔΟΧ, και δη οι εν λόγω ειδικότητες που προέρχονται υποχρεωτικά από ανεργία, όχι μόνο δεν έχουν ανάγκη από διακοπές με τις κουτσουρεμένες μέρες που λέγαμε, μέσα σε μια τουριστική σεζόν άλλα αντ’ άλλων, αλλά δεν έχουν ανάγκη και από μισθό όπως φαίνεται.
Για τα Δ.Σ.
ΣΣΑΕΤΤΕ Ζωή Σακκή
ΣΕΚΑ Δημήτρης Κουφοβασίλης
ΠΣΕΠ-ΥΠΠΟ Μιχαήλ Ζερβός